Barnvagn

Jag har förstått att det finns en hel djungel av barnvagnar. Det känns inte helt lätt att veta vilken typ av vagn man egentligen vill ha/behöver... Vi har tittat lite på så kallade duovagnar där både liggdel och sittdel ingår till samma chassi.
 
Några saker man måste välja mellan:
  • Tre eller fyra hjul
  • Roterbara eller fasta framhjul
  • Plasthjul eller lufthjul
  • Storlek och tyngd
  • Möjligt att vända både framåt och bakåt
  • Fullt liggläge i sittdelen
  • Ny eller begagnad
  • Pris
 
Jag tycker att det verkar smidigast med fyra hjul där framhjulen är roterbara men också går att låsa. Framhjulen bör inte vara för små eftersom det kan göra det svårt att ta sig fram i snö och skog. Plasthjul eller lufthjul finns det fördelar med båda och jag vet inte vilket jag tycker väger tyngst, lufthjul ger bättre stötdämpning men med plasthjul slipper man att riskera punktering. Självklart är det ju bra om vagnen inte är alltför stor så att den går in i bagaget men samtidigt ska den ju vara rejäl och fungera ett tag innan bebisen växer ur den. Att kunna vända barnet både mot sig och från sig tycker jag känns viktigt. När barnet är litet vill man ju ha barnet vänt mot sig men när barnet blir lite äldre kanske han/hon är mer intresserad av att se vad som händer runt omkring. Fullt liggläge i sittdelen känns också viktigt eftersom barnet då kan sova liggande i vagnen även när man har bytt till sittdelen. Ny eller begagnad är egentligen inte jätteviktigt för mig, men på något sätt känner jag ändå att jag skulle vilja ha en ny. Priset verkar kunna vara hur högt som helst när det gäller barnvagnar. Jag vill gärna ha en som är prisvärd.
 
Vi funderar just nu på en Tako Laret 3 in 1. Den uppfyller alla våra krav och många verkar tycka att den är bra. Den går att beställa från affärer i Sverige för ca 5500 kr eller från Polen för ca 4000 inkl frakt. Då ingår dessutom ett babyskydd som också går att fästa på chassit.
 
Tako Laret finns i många olika färger och mönster men jag gillar den här enkla gråa.
 
Här ser man de delar som ingår: liggdel, sittdel och babyskydd.
 
Två polska sidor där man kan köpa Tako Laret (sidorna är på polska så det lättaste är att maila dem angående beställning, om man inte kan polska förstås!):
http://www.krolestwodziecka.com
http://www.dzieciecawyspa.pl
 
Svenska affärer som säljer Tako Laret:
http://pyretosnackan.se
http://www.dinbarnvagn.se
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
angelica

Hej jag undrar om ni beställde en tako laret? och vad tyckte ni isåfall? :)

2013-05-05 @ 16:56:14
URL: http://snultan.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Isse

En gravids tankar

RSS 2.0